A nemzetiség kérdése nemzetközi versenyeken

A nemzetiség kérdése nemzetközi versenyeken

Szerző: Bálint F Gyula

2013. november 22. 15:09

 

Érdekes vita bontakozott ki a Facebookon a Rotax Grand Finals egyik legeredményesebb magyar színekben induló versenyzőjével kapcsolatban. Ahogy pár évvel ezelőtt, akkor hivatalos pozícióban, kellett tisztáznom egy hasonló vitát, most újságíróként döntöttem úgy, hogy megteszem ugyanazt.

Kezdjük egy ténnyel: a sport szabályok alapján működik. Amíg egy szabály érvényben van, addig az, illetve annak a hivatalos értelmezése a mérvadó, bármi más csak vélemény. Lehet hangoztatni, szabad hangoztatni, de érdemben nem változtat a dolgon.

Hogyan épül fel a szabályrendszer az autó- és gokartsportban?
Az autósport legfőbb irányító szerve a Nemzetközi Automobil Szövetség (Fédération International de l'Automobil - FIA). Ők adják ki minden évben a Nemzetközi Sportkódexet (International Sporting Code - ISC), amely globális előírásokat tartalmaz az autósportra nézve. Az FIA-hoz csatlakozott nemzeti szövetségek ezeket a szabályokat elfogadják, alkalmazzák, ugyanakkor saját területeken létrehozhatnak saját szabályokat (ennek szükségessége, úgy gondolom, nyilvánvaló). Ezek részben technikai, részben sportszabályok, amelyek az adott ország területén minden sportágra érvényesek. Ezen kívül minden sportág nemzeti bajnoksága részére megalkotják az Alapkiírását, amely az adott bajnokság specifikus szabályait tartalmazza, ez nevezném a második lépcsőnek. A harmadik lépcsőt a versenykiírások képezik. A magyar megnevezés kevésbé, az angol viszont elég jól szemlélteti ezt: Supplementary Regulation – azaz kiegészítő szabályok.
Amennyiben valaki átolvas egy versenykiírást, az elején láthatja a kötelező jelleggel feltüntetett hivatkozásokat azokra a keretszabályokra (nemzeti és nemzetközi), amelyek érvényben vannak az adott versenyen. Erre többek között azért van szükség, hogy ugyanaz ne legyen kétszer leírva, hiszen ebbe belecsúszhatnak hibák. Például fordítási hibák. Az nemzetközi sportkódexnek erre is van szabálya, amennyiben különböző nyelveken értelmezési különbség adódik egy FIA szabály körül, akkor francia nyelvű szöveg a mérvadó.

A fenti bekezdésben van egy lényeges megállapítás: az FIA-hoz csatlakozott nemzeti szövetségek. Ugyan az FIA a nemzetközileg elismert autósport szövetség, a hozzá csatlakozott nemzeti szövetségek területi hatáskörük alatt elvileg csak az általuk meghatározott szabályok alapján lehetne bármilyen versenyt, bajnokságot rendezni, ez nem mindig így van. Vannak országok, amelyek nem képviselik magukat az FIA-ban, vannak országok, amelyekben például a helyi törvények nem szabályozzák pontosan például a hatásköröket, ennek hiányában, vagy kiskapukat kihasználva pedig legálisan létrejöhetnek olyan szövetségek, amelyek aztán saját szabályrendszerek alapján írnak ki és rendeznek bajnokságokat, versenyeket.

Térjünk vissza a mi konkrét esetünkre. Habsburg Ferdinánd magyar licenccel vett rész a Rotax Grand Final versenyen, így az érvényes szabályok szerint magyar nemzetiségű versenyzőnek számít. De lássuk csak melyek az érvényes szabályok:

1. Rotax Max Grand Finals Sporting regulations 2013, 1. cikkely, 8. bekezdés:
„Any international ROTAX MAX Challenge event shall be run in accordance with the ROTAX MOJO MAX CHALLENGE 2013 Series sporting regulations, the ROTAX MOJO MAX Challenge technical regulations and the International Sporting Code (<>) and its appendices, with the karting technical regulations and with any international regulations including these, with the general prescriptions applicable to CIK-FIA karting international events, as well as with any supplementary regulations drawn up by the ASN concerned.”
- A Rotax Grand Finals lebonyolítása, többek között, a Nemzetközi Sportkódex szabályai alapján történik.

2. Nemzetközi sportkódex 2013, II. fejezet, 118. cikkely:
„As far as the application of this Code is concerned, every competitor or driver who has obtained their licence from an ASN takes the nationality of that ASN for the period of validity of that licence. All drivers, irrespective of the nationality of their licence, participating in any FIA World Championship event, shall retain the nationality of their passport in all official documents, meetings, information bulletins and prize-giving ceremonies.”
- A Nemzetközi Sportkódex hatálya alatt megrendezett nemzeti vagy nemzetközi versenyeken a versenyző olyan nemzetiségűnek számít, amilyen nemzetiségű a licence.

PONT!

A fenti tényálláshoz nincsen köze, ezért nem is kell azzal foglalkozni, hogy egy ausztriában élő versenyző miért igényel magyar licencet, vagy, hiszen erre is számos példa van, egy magyar versenyző egy idegen ország licencét. Ezek egyéni döntések, és természetesen szabályosan véghezvihetők.

A Nemzetközi Sportkódex fent idézett cikkelyéből azonban az is kiderül, hogy a nemzetiségre vonatkozóan csak az FIA által szervezett világbajnokságok képeznek kivételt, ahol is a versenyző neve mellett az útlevelében szereplő ország megnevezése, zászlaja kell szerepeljen.
Ez a szabály képezte a bevezetőben már említett vita tárgyát 2010-ben, amikor is Kancsár Ferenc annak ellenére magyarként szerepelt a Rotax Grand Finals eredménylistáján, hogy osztrák licenccel versenyzett. Az eseményen kiadott, nem hivatalos eredményeket természetesen nagyon sok médium átvette, ezeken sok helyen a mai napig a magyar zászló szerepel Ferenc neve alatt, ám a hivatalos eredménylistán, illetve a Rotax honlapján is már kijavították a hibát, és a szabályoknak megfelelően, osztrákként jelölik Kancsárt.

 

Közelgő események

.