Tony Kart 1972

Tony Kart 1972

Szerző: ifj. Gaál Pál

Fotó: Bálint F Gyula

2006. június 7. 12:00

 

Egy nagyon jó ismerősünktől kaptuk meg ezt az "ős gokartot", melyet a neves olasz gyártó, a Tony Kart 1972-ben gyártott le. Ez akkoriban még egy Guazzoni 6 sebességges blokkal felszerelt kart volt.

Történetéről sajnos nem sokat tudunk, csak annyit, hogy még a régi rendszerben került Magyarországra a 6 sebességes blokk nélkül, s anno a BBK-n (Béke Barátság Kupa) versenyeztek vele, A szabályok értelmében egy kelet európai motornak kellet lenni rajta, s ezért egy 5 sebességes cross CZ került rá.

Sajnálatos módon nagyon rossz állapotban került hozzánk, és igen elszánt munkák során sikerült csak felújítanunk a gépet. Próbáltuk a legrészlethűbben restaurálni, csak sajnos későn jutott tudomásunkra, hogy a Tony régi színe nem a zöld, hanem a kék volt, s ezért sajnálatos, vagy nem sajnálatos módon a kart zöld lett. Eredetileg amikor hozzánk került még piros volt. De hagyjuk a "külsőségeket", s nézzünk bele a lelkébe.

Lássuk az elejét... mint a képeken is jól kivehető nincsenek spojlerek, és nem azért mert lusták voltunk felszerelni rá, hanem azért mert így eredeti, megjegyzem kicsit félelmetes lehetett a dolog. Időzzünk még egy kicsit el a "gépcsoda" elején. Érdekessége még a kartnak hogy nem kézi kuplungos, hanem mint az autóknál megszokott láb kuplunggal van felszerelve.

Haladjunk egy kicsit hátrébb... A kerekek: nagy meglepetéssel szereltük szét őket, mivel az első felnik nem 1 darabból állnak, hanem 3 részből, megkönnyítendő a gumik fel illetve le szerelését. Számunkra nem, hogy megkönnyítette, inkább megnehezítette a dolgunkat, mivel ezek még tömlős gumik, vagyis van külső és belső gumija is... A hátsó kerekekkel már nem volt ekkora gondunk, mert azok csak 2 részből állnak. Az első nyomtáv nem nagyon variálható, ezért számomra kismértékben alul kormányzott volt. A megállással már akkoriban se lehetett gond. Az eredeti fékeket természetesen megtartottuk, szám szerint hármat... kettő a két első kereket fékezi, egy pedig a hátsó tengelyt. Főfékhengere egy Zsiguli gépjármű főfékhengeréből van átalakítva.

Vizsgáljuk meg csak alaposabban a gokartot. Talán első ránézésre is feltűnik, hogy nem egy jobb motoros versenygépet lát az ember, hanem egy bal motorost. Sejtésünk szerint, ez abból adódhatott hogy a Guazzoni eredetileg bal kihajtású volt, s ez ösztönözte a tervezőket, hogy bal oldalra tegyék ki a motort. Most - mint már említettem - egy cross CZ blokk van rajta amely állítólag közel 25 - 28 Le leadására volt képes, s a kor egyik csúcstechnikájának számított. (maximális fordulata a motornak, amit eddig mértünk az11500)

Nézzük a hátsó részt. A hátsó tengely nem a mostanában szokásos cső, hanem tömör 25-ös tengely. A hátsó felnik - mint már írtam - két részből állnak, sőt nincs külön agy és felni, hanem az egész egybe van. A hátsó nyomtáv csak kis mértékben állítható...

Az ős Tony Kart a vezetése óriási élmény. A 125 cm3-es blokkot megtáltosítja az 5 sebességes váltó, s a motor félelmetes rezgést hoz az ülésbe. A kormányzása egyébként kényelmes, könnyed, az áttételnek köszönhetően. A modern gokartokkal ellentétben a kormányzás nem direkt, hanem egy kis áttétellel van megkönnyítve.

 

Közelgő események

.