Alumínium vagy magnézium?

Alumínium vagy magnézium?

Szerző: D. Leone, M. Natoli

Fotó: Vroom

2009. január 17. 13:40

 

Elsősorban alacsony súlyának köszönheti a piaci sikerét a magnézium felni, amely öt éve jelent meg a gokart pályákon.

Az alacsony súly azonban nem mindig jelent előnyt, a könnyítés sokszor együtt jár a törékenységgel. És valóban, kezdetben el-eltörtek az ebből az anyagból készült felnik. Időközben, a fejlődő gyártási technológiáknak, például az A.M.V. Kart Racing által használt alacsony nyomású megmunkálásnak köszönhetően, az alumíniuménál nagyobb merevséget sikerült biztosítani neki.

Elfogadottá vált tehát az a felfogás, hogy a magnézium felni jobb, mint az alumínium. De mint mindig, ezzel kapcsolatban is vannak fenntartások. Az egyik a hatékony kihasználással kapcsolatos. Szüksége van-e egy amatőr vagy kezdő versenyzőnek megvásárolni a drágább alkatrészt, nem előnyösebb-e azt a pénzt egy újabb edzésnap finanszírozására fordítani? A másik dolog, ami felmerül, hogy olyan alkatrészekben is elkezdték használni, ahol semmi nem indokolja a magasabb merevséget és alacsonyabb súlyt.

Egy másik érdekesség a két anyaggal kapcsolatban a hőmérséklet. Az alumínium, amely egy jó hővezető, lehetővé teszi, hogy a gumi/felni páros hamarabb és jobban felmelegedjen. Ezzel szemben a magnézium kevésbé vezeti a hőt, így azt nem vonja el a gumitól. Ebből a szempontból jobb a magnézium, hiszen a gumi hamarabb felmelegszik és már az első kanyarokban jó tapadás érhető el velük. Ugyanakkor problémát jelenthet, hogy a gumi túlmelegedik. Dino Chiesa, a Chiesa Corse tulajdonosa elmondta, hogy a gokartban nagyon lényeges a gumi hőmérsékletének megfelelő intervallumban tartása. A melegedés mértékét figyelembe kell venni a nyomás beállításakor, hiszen az még hideg gumikkal történik, az üzemi hőmérsékletet a pályán éri l a gokart. A javasolt megoldás új alumínium ötvözetek kifejlesztése lenne, amelyek súlyban versenyezhetnének a magnéziummal, ugyanakkor több hőt vonnának el a gumiktól, kiegyensúlyozva ezzel a gumi menet közbeni hőmérséklet ingadozását. Az újabb felniknél megfigyelhető, hogy a belső kónuszosság kevésbé hangsúlyos, ezáltal kevesebb levegő fér beléjük, ami kevésbé szigeteli el a gumit a felnitől.

Silvano Pellizzon (A.M.V. Racing Kart)

- Miért terjedt el a magnézium a gokart felnik gyártásánál?
- Kezdetben a magnéziumot azért használtuk, mert könnyebb volt. A megfelelő technológia használatával - az általunk kidolgozott alacsony nyomás alatti sajtolással - növelhető az ellenálló képesség is. A magas nyomású sajtolással készült felnikhez képest a mi technológiánknak köszönhetően a felnijeink háromszor rugalmasabbak. Az öntő részlegünk tapasztalatait használva, az A.M.V.-nél készült felnik többsége magnéziumból készül, válaszul a piaci igényekre.

- Hogyan lett az A.M.V. A legismertebb magnézium-felni gyártó?
- Nem csak mi, hanem az egész gokartos társadalom hiszi, hogy a magnézium jobb. Lehetővé teszi, hogy a gumi egy kör alatt felmelegedjen, mert rossz vezető révén nem vonja el a hőt a gumi és felni között lévő levegőből.

- Mi a helyzet a beállításokkal? A versenyzők az alumíniumot vagy a magnéziumot választják?
- A piackutatások egyértelműen a magnézium irányában való elmozdulást mutatják és ez nem csak a trend miatt van így. A magnézium jobban passzol az újabb generációs vázakhoz is, amelyek merevebbek. Természetesen folyamatos fejlesztés folyik úgy a váz gyártóknál, mint a felni gyártóknál is. Mivel a vázak is különbözőek, olyan recept nincs, ami minden igényt kielégítene.


Az interjú folytatódik. Lapozz!

Lapozás:   1 | 2 | 3
 

Közelgő események

.