Alumínium vagy magnézium?

Alumínium vagy magnézium?

Szerző: D. Leone, M. Natoli

Fotó: Vroom

2009. január 17. 13:40

 

A magnézium legjelentősebb tulajdonsága az alacsony fajsúlya. Az 1.8 kg/dm3 nem egészen duplája a vízének. Összehasonlításképpen az alumínium fajsúlya 2,7 kg/dm3, a vasé pedig 8 kg/dm3. A magnézium szakítószilárdsága 250-300 N/mm2 közé esik. Az egyik legkönnyebb fém és mindig valamilyen másik elemhez kapcsolódik. Az AZ91 a leggyakrabban használt magnézium ötvözet: 90% magnéziumot, 9% alumíniumot, 0,8 % cinket, továbbá rezet, vasat és nikkelt tartalmaz. A magnézim felni kevesebb hőt von el, így a guminak és a kerékben lévő levegőnek kevesebb idő kell a felmelegedéshez, illetve egy konstans hőmérséklet megtartásához, tehát termikus szempontból stabilabb. Az utóbbi években a magnézium buga ára csökkent, néha az alumíniumé alá is ment. Ennek következtében kevésbé tekintenek úgy rá, mint nemes és drága fémre. Ez mellett, fajsúlyából adódóan kevesebbre van szükség belőle ugyanazon alkatrész előállításához. Ugyanakkor az olvasztáshoz szükséges technológia valamivel drágább. Könnyebb lévén, a magnézium nagyobb biztonságot nyújt, mert hasonló súly mellett nagyobb falvastagság alakítható ki. A biztonságosságot szem előtt tartva többnyire 30%-os súlymegtakarítás érhető el. Ez pedig jótékony hatással van a gyorsulásra és a fékezésre is, a kisebb tehetetlenségnek köszönhetően. A magnézium könnyen oxidálódik, de galvanikus fürdővel vagy egyéb bevonatta védik, gyúlékonysága csak a kis forgácsokra korlátozódik.

Az alumínium közel 50%-al súlyosabb, mint a magnézium. Rugalmasabb, de ez függ a benne található szilícium mennyiségétől. A szakítószilárdsága 130 - 190 N/mm2 közötti. Jobb hővezető és könnyebben alakítható, mint a magnézium. Az A.M.V. Egy alacsony nyomású öntési technológiát használ, amely lehetővé tesz, hogy a fém fokozatosan érje el a forma minden sarkát elkerülve ezzel a légbuborékok képződését. 7%-os szilícium tartalmú (ALSi7) ötvözetet használva hőkezelésnek is alávethetik a felniket, így azok kiválú mechanikai tulajdonságúak lesznek.

A gumi és felni közötti térfogatnak igen fontos szerepe van. Egy kisebb térfogattal azonos deformáció hatására gyorsabban nő a belső nyomás, így a deformáció kisebb lesz, az egység merevebb. Kevesebb levegőt fér el benne, ami rossz hővezető, így kevésbé szigetel.
Van egy lényeges geometriai paramétere is a felninek. Ez a kerékagy felfogásának a síkja. Ha ez közelebb esik a gokarthoz, az 1400 mm-es maximális szélesség betartásához a kerékagyat beljebb kell csúsztatni a tengelyen, amely így kevésbé hajlik meg. Ellenkező esetben a tengely rugalmasabb lesz.

A versenyen használt felniknek CIK/FIA homológnak kell lenniük, meg kell felelniük az említett szervezetek előírásainak. A felni átmérője a gumi felfekvésénél 126,2 mm (5?), a perem 136.2 mm kell legyen. Rendelkeznie kell egy olyan sávval, amelyre felhelyezhetők a 10 mm-es kiegyensúlyozó súlyok. Ki kell bírnia 4 bar nyomást.
A felni szélességét a szabályzatokban meghatározott gumiméretekhez kell igazítani. Ez általában 135 mm az első és 215 mm a hátsó kerekeknél, amit felfújt kerékkel mérnek. Ebből következően a felni 129-130 illetve 212 mm széles, de természetesen, előfordulhatnak más méretek is, amennyiben a szabályok más gumiméretet írnak elő.

Lapozás:   1 | 2 | 3
 

Közelgő események

.