Gyerek kategóriák az Országos Bajnokságban

Gyerek kategóriák az Országos Bajnokságban

Szerző: Bálint F Gyula

Fotó: a szerző

2010. március 6. 10:34

Kancsár Ferenc Örkényben a Parillával.

Kancsár Ferenc Örkényben a Parillával.

Easykart: csata az első helyért Kecskeméten.

Easykart: csata az első helyért Kecskeméten.

Maxterino Kecskeméten tavaly októberben.

Maxterino Kecskeméten tavaly októberben.

 

A novemberben megtartott nyílt értekezleten vetődött fel, hogy szükség lenne változásra a kicsiknél.

Alapvetően két ötlet merült fel. Az egyik, hogy nyitottabbá kellene tenni a kategóriát motor szempontból, a másik, hogy vissza kellene engedni a régebbi motorokat is a mezőnybe.

Mindkét elképzelés jogosnak tekinthető. Az első azért, mert ezzel egyrészt kevésbé vannak keretek közé szorítva a gokartsportba frissen érkezők, a második pedig azért, mert vannak, akik szívesen elkezdenének gokartozni, de nem tudják megfizetni az új technika árát.

Némi agyalás után a Gokart Munkabizottság úgy döntött, hogy átveszi az olasz Minikart 60 szabályozást, kiegészítve azt a régebbi motorok használatának engedélyezésével.

A Minikart 60-as géposztályban alapból önindítós, 60 köbcentiméteres motorokkal lehet indulni. Számos gyártó készít ilyen erőforrásokat, az Open Masters tavalyi eredménylistáját böngészve IAME, Vortex, Comer, LKE motorokkal találkozhatunk. Várhatóan ezek a motorok nálunk is feltűnnek majd.

A Minikart 60+-ban használható motorok köre kibővült három, Magyarországon jelenleg illetve a közelmúltban használt motorral, a Maxterinóval, a Comer 80-al és a Parilla Gazelle-el. Ez utóbbi utoljára 2006-ban szerepelt az OB-n, Kancsár Ferenc győzelmét hozva. Mivel Szlovákiában is népszerű volt elképzelhető, hogy akad majd egy-két versenyző, aki egy kedvező árat tud kialkudni a fészerbe porosodó gokartért.

A Comer 80-at egy belépő motornak lett szánva. Lássuk be, hogy nem reális elképzelés, hogy egy 7 éves gyerek beül egy gokartba és első évben elveri a rutinosabbakat. Egy használt Comer 80-as motorral szerelt gokart tökéletesen megfelel arra, hogy a gokarttal ismerkedő gyerek megtanuljon vezetni, íven autózni, mezőnybe menni, miközben töredékébe kerül egy új Minikart vagy Maxterino árának. Ha a gyerek tehetséges, a következő évben lehet feljebb lépni, de ha másképp döntenének, akkor viszont egy kisebb ráfordítással próbálhatták ki ezt a sportot.

Nagyon fontos a gokarttal ismerkedő gyerekek esetében a fokozatosság. Először meg kell tanulni az ideális íveket, a lendületes gokartozást, majd fokozatosan egyre erősebb gokartokkal ezeken autózni. Az erős gokartba beültetett versenyző a gokart uralásával lesz elfoglalva, rossz reflexek rögzülnek, csak annyira lesz gyors, amennyire a motor segíti, nem fogja tudni hozzátenni azt a saját pluszt, amit egy másik versenyző, betartva a lépéseket, megtanult.

Önálló kategóriaként, de a Minikarttal együtt indítva vehetnek részt a bajnokságban az Easykart 60 kategória versenyzői. Az utánpótlás-nevelés céllal két éve elindított géposztály tavaly Kupaként futott. Az idén, változatlan technikai előírások mellett, visszakapta a bajnoki státuszt, ám információink szerint a gokart-állomány jelentősen megcsappant. A már tavaly is az értékelhetőség határán egyensúlyozó géposztály sorsa kérdéses, pedig az egyen-gumi - egyen-váz - egyen-motor összeállítás jó alapot jelentene a tehetségek felismerésére. Ráadásul igen komoly nemzetközi összecsapásokat is rendeznek belőle és Havasi József példáját látva jó eredményekkel komoly továbblépési lehetőségek vannak.

125 Mini néven fut az idén a gyerekeknek szánt, Rotax motorokra kiírt kategória. A 9-13 éves sportolók részére nyitott géposztály számára a tavalyi Rotax Mini Max szabályozáshoz képest annyi az eltérés, hogy a motoron lévő plombának nem szükséges magyarnak lennie, illetve a Mojo D1-es gumit a Mojo D2-es váltja.


Az új Minikart 60+ kategória szabályozása a második oldalon olvasható. Lapozz!

Lapozás:   1 | 2
 

Közelgő események

.